Novi molekularni mehanizem mutacije C9orf72 povezan z nastankom amiotrofične lateralne skleroze in frontotemporalne demence

Raziskovalec iz odseka prof. dr Boris Rogelj, mlada raziskovalka Urša Čerček in nekdanja sodelavka dr. Mirjana Malnar so v ugledni reviji Nature Communications objavili raziskavo, ki predstavlja nove molekularne mehanizme, povezane z mutacijo v genu C9orf72 vključene v razvoj amiotrofične lateralne skleroze (ALS) in frontotemporalne demence (FTD).
Mutacija vpliva na normalno delovanje živčnih celic v možganih bolnikov, ki je najverjetneje posledica neobičajne tvorbe skupkov proteinov. To onemogoča njihovo normalno delovanje. V raziskavi je prvič predstavljeno nepravilno povezovanje protismernih C4G2 RNA ponovitev s proteinom FARSA, kar povzroča zmanjšanje pripenjanja aminokisline fenilalanin na prenosno molekulo tRNA, s tem pa moti nastajanje proteinov.
Raziskava, izpeljana v mednarodnem sodelovanju, je privedla do pomembnega vpogleda v molekularne osnove ALS in FTD. Sodelujoči raziskovalci so optimizirali metodo za opazovanje povezovanja RNA s proteini po celotni celici, kar predstavlja inovacijo v tem raziskovalnem področju.
Dodatno so identificirali, da je pri bolnikih zmanjšano izražanje fenilalanin bogatih proteinov kar bi lahko služilo kot diagnostični označevalec za hitro določanje tipa bolezni. Protein FARS pa se kaže kot nova potencialna terapevtska tarča za zdravljenje bolnikov s to mutacijo. Raziskava poudarja potrebo po nadaljnjih raziskavah in izpostavlja novo razvito metodologijo, ki bo pripomogla k razumevanju in obravnavi teh kompleksnih bolezni.
Povezava do članka: https://www.nature.com/articles/s41467-023-41511-3